De juiste verlichting van vrachtwagens en aanhangers is niet alleen wettelijk verplicht, maar speelt ook een cruciale rol in de verkeersveiligheid. Vooral bij slecht zicht of in het donker is goed werkende verlichting essentieel om ongelukken te voorkomen. 

In dit artikel bespreken we de belangrijkste voorschriften en regels die gelden voor de verlichting van bedrijfsvoertuigen en aanhangers, met een focus op de ECE-regelgeving en UNECE-voorschriften.

Verkeersregels voor de verlichting van vrachtwagens en aanhangers: Hoe zit dat?

Europese standaarden voor voertuigverlichting

De Economic Commission for Europe (ECE) stelt normen op voor de verlichting van voertuigen en aanhangers in Europa.

  • Voor- en achterlichten: De positie, kleur en functie moeten duidelijk zijn vastgelegd.
  • Knipperlichten en waarschuwingslichten: Zichtbaarheid garanderen bij het wisselen van rijrichting of in noodsituaties.
  • Kentekenverlichting: Voorschriften over de positie en intensiteit om de leesbaarheid van het kenteken te waarborgen.

De ECE-regelgeving zorgt ervoor dat voertuigen in alle Europese landen voldoen aan uniforme veiligheidsnormen. Meer details over de eisen voor aanhangers zijn te vinden in de gids: wetgeving aanhanger verlichting.

UNECE: Internationale normen voor verkeersveiligheid

De United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) vormt de basis voor veel voorschriften die verder reiken dan Europa. De UNECE definieert mondiale standaarden, zoals:

  • ECE R7: Voorschriften voor markeringslichten en achterlichten.
  • ECE R23: Achteruitrijlichten voor meer veiligheid bij achteruitrijden.
  • ECE R48: Uitgebreide voorschriften voor voertuigverlichting, inclusief aanhangers.

Deze regelgeving is erop gericht om internationale harmonisatie te bereiken en ervoor te zorgen dat voertuigen overal veilig de weg op kunnen.

Wat betekent dit voor chauffeurs van vrachtwagens en aanhangers?

1. Regelmatige controles

Chauffeurs en eigenaren van voertuigen zijn verplicht om regelmatig de werking van de verlichting te controleren. Dit omvat:

  • Functionele tests voor elke rit.
  • Visuele controle op schade of vervuiling.

2. Kennis van nationale voorschriften

Naast de ECE- en UNECE-regelgeving moeten ook nationale bijzonderheden in acht worden genomen. In Nederland speelt de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) een cruciale rol in de controle op de naleving van deze voorschriften. Denk hierbij aan de verplichte aanwezigheid van zijmarkeringslichten of specifieke eisen rondom ladingmarkering. Ook worden de breedte- en hoogte-eisen streng gecontroleerd tijdens keuringen en weginspecties. Meer weten? Bekijk dan: Alles over vrachtwagen breedte en hoogte regels 

3. Voordelen van moderne LED-technologie

Het gebruik van LED-verlichting is niet alleen energiezuiniger, maar zorgt ook voor een betere zichtbaarheid. Merken zoals TRALERT® bieden verlichtingsoplossingen die voldoen aan alle wettelijke eisen, waardoor chauffeurs en voertuigeigenaren zonder zorgen de weg op kunnen.

De RDW voert regelmatig controles uit op technische aspecten van voertuigen, waaronder verlichting. Het is daarom belangrijk om verlichting goed te onderhouden en regelmatig te laten controleren, zodat boetes en stillegging van het voertuig voorkomen worden.

De RDW

De RDW is in Nederland verantwoordelijk voor de handhaving en controle van voertuigverlichting en andere technische aspecten. Bij keuringen of controles op de weg beoordeelt de RDW of vrachtwagens en aanhangers voldoen aan de Europese en nationale voorschriften. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de technische staat van de verlichting, maar ook naar de correcte toepassing van markeringsverlichting, breedtelampen en andere verplichte onderdelen.

Het niet voldoen aan de regelgeving kan resulteren in boetes of een herkeuring. Het is dus essentieel om zowel de Europese als de Nederlandse eisen goed te kennen en na te leven.

Het naleven van de voorschriften voor de verlichting van vrachtwagens en aanhangers is niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een cruciale bijdrage aan de verkeersveiligheid. Chauffeurs en eigenaren moeten zich regelmatig informeren over wijzigingen in de ECE- en UNECE-regelgeving en de nationale controles door de RDW, zodat zij altijd veilig en legaal de weg op kunnen.