Advertenties zijn nog altijd de makkelijkste manier om je bedrijfje onder de aandacht te krijgen. In een wereld waar sociale media-kanalen en email-campagnes niet meer weg te denken zijn uit de marketingstrategieën is een ouderwets reclamebord nog altijd een hele effectieve manier om onder de aandacht te komen. En wat is er nu een beter reclamebord dan eentje die door het hele land te zien is? 

Adverteren op een vrachtwagen is een goede manier om jouw bedrijfje eens flink onder de aandacht te brengen, en jouw onderneming aan een zo groot mogelijk potentiële nieuwe doelgroep te laten zien. Voordat je gelijk de sprong waagt en een transportbedrijf hiervoor benadert, is het wel belangrijk om een paar zaken voor elkaar te hebben. Wij zetten wat tips voor jou op een rijtje, zodat je straks zoveel mogelijk profijt hebt van het adverteren op een vrachtwagen. 

Adverteren op vrachtwagens: een goede manier om overal duidelijk je boodschap te laten zien

Zorg ervoor dat de advertentie goed leesbaar is

Het grote voordeel van adverteren op een vrachtwagen is natuurlijk dat jouw bedrijfje met één en dezelfde advertentie op heel veel plaatsen in het land, en misschien zelfs in het buitenland, te zien is. Een klein nadeel is echter dat de advertentie vaak maar kort te zien is, omdat de vrachtwagen vaak onderweg en voor maar een korte periode wordt gespot. 

Om alsnog effectief gebruik te maken van deze manier van adverteren, moet je ervoor zorgen dat de advertentie goed leesbaar is. Goede leesbaarheid heeft te maken met verschillende onderdelen, waaronder de uitlijning van de tekst en zelfs het lettertype, maar het belangrijkste zijn de kleuren die je gebruikt voor de advertentie. Zo kunnen oranje letters op een kleurrijke achtergrond bijna niet worden gelezen. Voor goede leesbaarheid kan je beter voor een witte achtergrond met zwarte letters gaan. Wil je toch wat persoonlijke huisstijl toevoegen aan de advertentie, dan kan je bijvoorbeeld een afgekaderde foto toevoegen, of het bedrijfslogo in een hoekje erbij printen. 

Stel jouw bedrijfje in zo min mogelijk woorden voor

Potentiële nieuwe klanten zullen de advertentie van jouw bedrijfje op de zijkant van een vrachtwagen maar heel kort zien. Het is daarom essentieel om de door jouw aangeboden diensten of producten zo kort mogelijk en zo duidelijk mogelijk te introduceren. 

Gebruik hierbij zo min mogelijk woorden, en kom direct tot de juiste boodschap. Op die manier blijft jouw boodschap niet alleen het beste hangen, maar kunnen nieuwe klanten de tekst ook zonder enige problemen in één keer lezen. Je kunt ervoor kiezen een vlotte, leuke slogan van jouw bedrijf op de vrachtwagen te printen, of een product of dienst in de schijnwerpers zetten. Een leuke woordgrap blijft bijvoorbeeld extra lang hangen bij potentiële nieuwe klanten. 

Ga voor duurzaamheid met het juiste materiaal 

Eigenlijk net zo belangrijke als de juiste boodschap en de leesbaarheid is het materiaal van de ondergrond waar de advertentie op wordt geprint. Vaak huur je de advertentieruimte maar tijdelijk. Het is dan een slim idee om de ondergrond van een materiaal te laten maken dat makkelijk op een vrachtwagen geplakt kan worden. 

Goede magneetplaten zijn bijvoorbeeld een uitstekende keuze. Vooral als je aan het einde van de advertentieperiode de reclame weer van de vrachtwagen af moet halen, kan je dat eenvoudig doen. Ook kan je het reclamebord gewoon weer hergebruiken. Misschien kun je het wel aan een volgende vrachtwagen vastmaken, of op een ander soort reclameplek installeren. Magneetplaten zijn ook een hele duurzame manier van reclame maken, omdat ze langer meegaan. Zo hoeft er niet elke keer als je een advertentie ergens opplakt weer opnieuw geprint te worden. Jouw bedrijfje wordt gelijk in verband gebracht met duurzaamheid, iets wat veel klanten tegenwoordig steeds belangrijker vinden bij hun keuze voor een bepaald bedrijf.